فرید وحید : حملۀ هفتم اکتبر به تضعیف نیروهای نیابتی ایران و جمهوری اسلامی منجر شد

ار.اف.ای ــــ فرید وحید پژوهشگر ایرانی-فرانسوی: جنگ میان اسرائیل و ایران مدت‌هاست آغاز شده و جمهوری اسلامی خوب می‌داند که در یک جنگ متعارف با آمریکا و اسرائیل بازنده خواهد بود. پس از حملۀ هفتم اکتبر به اسرائیل، دو نیروی مهم نیابتی جمهوری اسلامی، یعنی سازمان حماس و حزب‌الله لبنان، تضعیف شدند. جمهوری اسلامی در مذاکرات پس از جنگ در غزه هیچ نقشی نخواهد داشت. پیوندهای تاریخی ایران و یهودیت چنان قوی است که پس از فروپاشی جمهوری اسلامی، دو کشور ایران و اسرائیل به هم نزدیک خواهند شد.

فرید وحید، سیاست‌شناس ایرانی-فرانسوی و مدیر “دیده‌بان شمال آفریقا و خاورمیانه” در بنیاد “ژان ژورس” در پاریس در گفتگو با هفته‌نامۀ “نوول‌ابسرواتور” گفته است که جمهوری اسلامی خوب می‌داند که قادر به رویارویی نظامی با آمریکا و اسرائیل نیست، ولی سعی می‌کند به شیوۀ خود و اغلب از طریق نیروهای نیابتی‌اش وارد نوعی مناسبات قدرت با آمریکا و اسرائیل بشود.

با این حال، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی تصریح کرده است که جمهوری اسلامی بسیار عملگرا است و اگر تصادفاً از خطوط قرمز عبور کند، می‌کوشد بلافاصله از دامنه دار شدن بحران جلوگیری کند.

به گفتۀ فرید وحید جمهوری اسلامی خوب می داند که در یک جنگ متعارف در مقابل آمریکا و اسرائیل بازنده خواهد بود. او گفته است که یکی از اهداف راهبردی تهران خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه است تا بتواند از خلاء ناشی از این خروج به سود خود بهره‌برداری کند و در دیگر جاها وضعیتی مشابه آنچه در عراق ایجاد کرد، به وجود آورد. به گفتۀ فرید وحید بسیاری از شیعیان وابسته به حکومت ایران امروز در قدرت سیاسی عراق هستند.

با این حال، به گفتۀ پژوهشگر بنیاد “ژان ژورس”، جنگ میان اسرائیل و ایران مدت‌هاست که به طرق مختلف آغاز شده است. در این جنگ به گفتۀ پژوهشگر ایرانی-فرانسوی اسرائیل توانسته از طریق جنگ با حماس، عملیات هدفدار خود در سوریه و علیه حزب‌الله در لبنان جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کند.

به گفتۀ فرید وحید، حملۀ هفتم اکتبر حماس به اسرائیل خیلی به سود جمهوری اسلامی ایران تمام نشد. او گفته است : اگر چه این حمله سیمای اسرائیل را به دلیل ناتوانی‌اش در پیشگیری از وقوع حملۀ حماس و سپس عملیات مرگبار ارتش اسرائیل در غزه تضعیف کرد، اما، دو نیروی مهم نیابتی جمهوری اسلامی ایران، یعنی سازمان حماس و حزب‌الله لبنان، نیز در این جنگ تضعیف شدند. به گفتۀ فرید وحید، امروز جمهوری اسلامی ایران قادر به تحمیل ارادۀ خود به منطقه نیست و برخلاف مصر، قطر و عربستان هیچ نقش و جایگاهی در مذاکرات پس از جنگ در غزه نخواهد داشت.

پژوهشگر ایرانی-فرانسوی در جای دیگری از مصاحبه اش با هفته‌نامۀ “نوول ابسرواتور” به شکاف میان جامعۀ مدنی ایران و حکومت اسلامی از جمله در زمینۀ مسائل خاورمیانه اشاره کرده و افزوده است که جمهوری اسلامی در عرصۀ داخلی هیچگاه به اندازۀ امروز تضعیف نشده بود. به گفتۀ فرید وحید، بر خلاف حکومت اسلامی ایران، جامعۀ مدنی این کشور مخالف اسرائیل نیست و اغلب ایرانیان هیچ دلبستگی به حماس ندارند. ایرانیان، به گفتۀ پژوهشگر بنیاد “ژان ژورس”، آنقدر مخالف رژیم اسلامی ایران هستند که مواضع خود را دائماً در ضدیت با آن تعریف می‌کنند.

فرید وحید در پایان با اشاره به شمار بالای یهودیان ایرانی که اغلب پس از انقلاب اسلامی به اسرائیل مهاجرت کردند، گفته است که میان ایران و یهودیت پیوند قوّی وجود دارد و اگر جمهوری اسلامی ایران فروبریزد دو کشور ایران و اسرائیل به یکدیگر نزدیک خواهند شد.