ابراز نگرانی بورل از “انتقال احتمالی تسلیحات ایران به روسیه”

دویچه وله فارسی ـــ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان از انتقال احتمالی موشک‌های ایران به روسیه ابراز نگرانی کرد. وزیر خارجه ایران این اظهارات را “داستان‌سرایی” و “کسل‌کننده” خواند.

در ادامه واکنش‌ها به گزارش ماه گذشته خبرگزاری رویترز مبنی بر ارسال حدود ۴۰۰ موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، از انتقال احتمالی موشک‌های ایران به روسیه ابراز نگرانی کرد.

بیشتر بخوانید: آیا تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه ایران در راه است؟

بورل شامگاه دوشنبه (ششم فروردین) در حساب کاربری خود در شبکه اکس (توییتر سابق) نوشت در این گفتگو در خصوص مسائلی از جمله شهروندان بازداشت شده در ایران صحبت شده و او خواستار آزادی فوری این افراد شده است.

بورل همچنین با اشاره به این که خواستار پرهیز ایران از “تنش اتمی” شده یاد آور شد که موضوع غزه را نیز با امیرعبداللهیان مطرح کرده و به او گفته که: «بسیار مهم است که ایران از نفوذ منطقه‌ای خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز با انتشار پیامی در اکس، با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با جوزپ بورل، انتقال موشک‌های ایران به روسیه را “ادعاهای بی‌اساس برخی کشورهای غربی” خواند.

به گفته وزارت خارجه جمهوری اسلامی امیرعبداللهیان در صحبت با بورل “ادعاها در مورد ارسال سلاح ایرانی برای استفاده علیه اوکراین را داستان‌سرایی و ادعایی کسل کننده و فاقد پایه و اساس” خوانده است.

بیشتر بخوانید: بورل در دیدار با امیرعبداللهیان خواهان آزادی زندانیان اروپایی شد

خبرگزاری رویترز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) در گزارشی اختصاصی به نقل از شش منبع خود گزارش داده بود که جمهوری اسلامی ایران حدود ۴۰۰ موشک بالستیک زمین به زمین را به روسیه ارسال کرده است. این منابع گفته بودند ارسال این محموله‌ها در ژانویه سال جاری میلادی و به دنبال مذاکرات تهران و مسکو آغاز شده است.

جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به این گزارش رویترز گفته بود که “اگرچه جمهوری اسلامی تعداد قابل توجهی پهپاد، بمب هدایت شونده و مهمات توپخانه را در اختیار روسیه قرار داده است”، اما واشنگتن هنوز شواهدی در دست ندارد که نشان دهد موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه منتقل شده‌اند.

کربی در عین حال یادآور شده بود که با این حال “نمی‌توان به‌طور قطعی ارسال احتمالی [این تسلیحات] در آینده را رد کرد.”

بر اساس اعلام وزارت خارجه جمهوری اسلامی، امیرعبداللهیان در این گفتگو از “دیدگاه بورل مبنی بر ضرورت توقف جنگ و‌ ارسال کمک‌های انسانی فوری به غزه” قدردانی کرد و در عین حال، رویکرد کشورهای اروپایی در قبال دو موضوع فلسطینی‌ها و جنگ اوکراین را “استانداردهای دوگانه و متناقض غرب” توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: بورل به امیرعبدالهیان: همکاری نظامی با روسیه غیرقابل قبول است

امیرعبداللهیان در عین حال مدعی شد که جمهوری اسلامی “از ابتدا موضعی روشن در موضوعات منطقه‌ای داشته” و گفته است که “توسل به جنگ راه حل نیست.”

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش با حمایت مالی و سیاسی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی منطقه از جمله حماس و حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن، به شعله‌ور نگه داشتن آتش جنگ و مناقشات منطقه‌ای دامن زده است.