سازمان ملل: ۷۸۳ میلیون نفر در جهان با گرسنگی مزمن روبرو هستند

ار.اف.ای ـــ گزارش جدید شاخص ضایعات غذایی برنامه محیط زیست سازمان ملل که امروز چهارشنبه ۲۷ مارس منتشر شد، تصریح می‌کند که به دلیل هدر رفتن حدود یک پنجم مواد غذایی، فقیرترین جمعیتهای جهان دسترسی کمتری به غذا دارند.

سازمان ملل می‌گوید جهان با این حال ١٩‬درصد(حدود ١,٠٥ میلیارد تن) از مواد غذایی تولید شده خود در سال ٢٠٢٢ میلادی را هدر داده و زیان ناشی از این مسئله، بیشتر متوجه جوامعی شده است که امنیت غذایی ندارند و نمی‌توانند مواد غذایی مورد نیاز خود برای یک رژیم سالم را تامین کنند.

ضایعات مواد غذایی از سوی دیگر به دلیل عوارضی که تولید آنها برای محیط زیست در بر دارد هم به یک دغدغه جهانی تبدیل شده و زمین و آب مورد نیاز برای پرورش حیوانات و محصولات زراعی و همچنین تولید ٨‬ تا ١٠درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان از جمله متان که حدود ٣‬٠ درصد از گرمایش جهانی مربوط به دوران پیش از انقلاب صنعتی را به خود اختصاص داده، بر نگرانیهای اقلیمی موجود افزوده است.

محققان این گزارش که توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل(UNEP) و موسسه خیریه بین المللی برنامه اقدام پسماند و منابع(WRAP) تهیه شده، داده‌های کشورها در مورد مصرف خانواده‌ها، خدمات غذایی و خرده فروشان را تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

آنها دریافته‌اند که هر فرد سالانه حدود ٧٩‬کیلوگرم غذا را هدر می‌دهد. این میزان در مجموع معادل حداقل ١ میلیارد وعده غذایی است که روزانه در سراسر جهان هدر می‌رود. بر این اساس، ٦‬٠درصد از این ضایعات غذایی، حاصل مصارف خانوارها بوده، حدود ٢٨‬٪ با خدمات غذایی و رستوران ها ارتباط دارد و حدود ١٢درصد باقیمانده نیز حاصل عملکرد خرده فروشان مواد غذایی است.

به عقیده کلمنتاین اوکانر، یکی از محققان این گزارش، “مشکل پیچیده” غذاهای هدر رفته، از طریق همکاری و اقدام سیستماتیک، قابل حل است. به عنوان مثال “توزیع مجدد مواد غذایی” از جمله به وسیله اهدای مازاد خوراکی ها به بانک های مواد غذایی و موسسات خیریه، در مقابله با هدر رفتن مواد غذایی خرده فروشان، نقش مهمی ایفا می‌کند.