تنش نظامی میان ایران و اسرائیل؛ بایدن بر «حمایت آهنین» از اسرائیل در مقابل ایران تاکید کرد

بی بی سی فارسی ـــ رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که یک ژنرال ایالت متحده آمریکا امروز به اسرائیل سفر می‌کند تا درباره نگرانی واشنگتن از احتمال حمله ایران با مقام‌های اسرائیل مذاکره کند.

گزارش این رسانه‌ها به نقل از یکی از مقامات حاکی است که می‌گوید: «چیز اجتناب ناپذیری است و در نهایت اتفاق خواهد افتاد.»

روز چهارشنبه، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت اسرائیل به خاطر حمله به کنسولگری آن کشور در دمشق «مجازات خواهد شد.» حمله‌ای که در آن هفت فرمانده سپاه کشته شدند.

همزمان با بالا گرفتن نگرانی از حمله تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، یک بار دیگر بر «حمایت آهنین» آمریکا از امنیت اسرائیل در برابر هرگونه تهدید ایران تاکید کرد و گفت آمریکا برای دفاع از اسرائیل از «هر آنچه که بتواند» دریغ نخواهد کرد.

خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن می‌گوید که مقام‌های آمریکا این پیام را به رهبران ایران منتقل کرده‌اند که به‌رغم اختلاف‌نظرها در مورد هدایت جنگ در غزه، هرگونه حمله‌ ایران به اسرائیل با پاسخ قاطعی مواجه خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با این اظهارات نسبت به تهدیدهای ایران نسبت به انجام «یک حمله جدی» علیه اسرائیل پس از حمله هوایی به ساختمان کنسولگری آن کشور در دمشق، هشدار داد و گفت: «ما هر آنچه که از دستمان بربیاید را برای تامین امنیت اسرائیل انجام خواهیم داد.»

در همین حال خبرگزاری‌ها و مقام‌های ایران، در اظهاراتی از «حتمی و قریب‌الوقوع بودن» حمله تلافی‌جویانه ایران در پاسخ به انهدام کنسولگری تهران در دمشق خبر داده‌اند.

این سخنان رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند واکنش به اظهارات روز چهارشنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای باشد که طی آن گفته بود حمله به کنسولگری ایران در دمشق از نظر او حمله به خاک ایران است.

جو بایدن که این اظهارات را روز چهارشنبه در کاخ‌سفید و در حضور نخست‌وزیر ژاپن عنوان می‌کرد گفت: «همان طور که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیری، گفتم، تعهد ما در قبال امنیت اسرائیل و در برابر این تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی‌آن، تعهدی آهنین است – اجازه دهید دوباره بگویم، آهنین.»

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید در تلاش است تا از هر طریق ممکن به تهران این پیام را منتقل کند که به‌رغم اختلاف نظر و تنش میان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو بر سر جنگ در غزه، هرگونه حمله علیه اسرائیل با پاسخ قاطع آمریکا روبرو خواهد شد.

نشریه اکسیوس در همین باره خبر داد که وزاری خارجه عربستان، امارات، قطر و عراق، روز چهارشنبه در تماس با همتای ایرانی خود، پیغام برت مک‌گورک، سفیر ویژه جو بایدن درامور خاورمیانه را به او منتقل کرده‌اند، مبنی بر این که تهران باید در پی کاهش تنش باشد.

رسانه‌های ایران هم گزارش‌هایی را از گفتگوی تلفنی حسین امیرعبدالهیان، وزیرخارجه آن کشور با همتایان خود در منطقه منتشر کرده‌اند. هر چند محتوای این تماس‌های تلفنی را «تبریکات عید فطر» و بررسی «مسائل منطقه» از جمله جنگ در غزه عنوان کردند.

رویترز از لغو موقت پروازهای لوفت‌هانزا به تهران خبر داد

هواپیمای خطوط هوایی لوفت‌هانزا آلمان

منبع تصویر،REUTERS

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که هواپیمایی لوفت‌هانزا پروازهای خود از مبدا و به مقصد تهران را تا شنبه ۱۳ آوریل لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا، با تاکید بر اولویت ایمنی مسافرانش گفته که وضعیت خاورمیانه را «تحت نظر» دارد.

تهدیدهای ایران به انتقام از اسرائیل پس از حمله به کنسولگری‌ جمهوری اسلامی در دمشق، به نگرانی از تنش نظامی دامن زده است.

همزمان خبرگزاری دولت ایران – ایرنا – هم بامداد امروز پنجشنبه (۲۳ فروردین) یکی از خبرهای اصلی صفحه اول خود را به یادداشتی تحت عنوان «وقت مجازات اسرائیل رسیده است» اختصاص داد.

ایرنا در این مطلب نوشته: «آن‌طور که از شواهد و مواضع مقامات عالی‌رتبه ایرانی بر می‌آید ضربه به اسرائیل قطعی شده و درباره سناریوها و نحوه پاسخ جمع بندی نهایی صورت گرفته است.»

این خبرگزاری همچنین در خبری که روز گذشته از حساب کاربری محسن رضایی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد به نقل از فرمانده پیشین سپاه پاسداران نوشت: «عیدی صبر راهبردی ملت ایران و کودکان و مردم مظلوم ‎غزه در راه است.»

بیشتر بخوانید

این تحولات در حال روز چهارشنبه روی داد که دی‌ماه ۱۳۹۸، چند ساعت پس از آن که سپاه پاسداران در تلافی کشتن قاسم سلیمانی پایگاه آمریکا در عراق را هدف قرار داد، یک هواپیمای مسافربری اوکراینی در آسمان تهران با موشک‌های سپاه سرنگون شد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده قربانیان پرواز اوکراینی، امروز ۲۲ فرودین، در واکنش به لغو شدن پروازهای این شرکت هوایی آلمان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «لوفت‌هانزا پروازهای رفت و برگشت خود را به تهران معلق کرده است. درست مثل شب هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸، جمهوری اسلامی هیچ نوتمی (هشدار به خطوط هوایی) صادر نکرده است. در هجدهم دی ماه خدمه‌ی پروازی را در تهران از وخامت شرایط و نوتم‌های صادر شده در دنیا بی‌اطلاع نگه داشتند تا در سناریویی از پیش تعیین شده به پرواز PS752 شلیک کنند.»

روز ۱۳ فرودین حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق ضمن تخریب کامل این ساختمان موجب مرگ چند مقام ارشد سپاه پاسداران شد که ایران می‌گوید نقش مستشاری در سوریه داشتند.

کشته شدگان نظامی در آن حمله عبارت بودند از سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی، سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی و ۵ نفر دیگر که سپاه پاسداران از آنها تحت عنوان مستشار و افسران نام برده است: حسین امان‌اللهی؛ مهدی جلالتی؛ محسن صداقت؛ علی آقا بابایی و علی صالحی روزبهانی.

همان روز روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران از حسین امان‌الهی تحت عنوان «رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه سوریه و لبنان» معرفی کرد و همچنین محمدهادی حاجی رحیمی را «دوست صمیمی و جانشین (محمدرضا) زاهدی» و از نیروهای «شاخه سوریه و لبنان نیروی قدس سپاه پاسداران» معرفی کرد.