بازگشت کاظم صدیقی به نماز جمعه از سوی نهاد تحت امر علی خامنه‌ای؛ فعالان واکنش نشان دادند

صدای آمریکا ـــ معرفی کاظم صدیقی، متهم به زمین‌خواری بزرگ در شمال تهران، به عنوان «امام جمعه» این هفته تهران از سوی «شورای سیاستگذاری ائمه جمعه» با واکنش گسترده فعالان در ایران روبرو شده است.

این شورا که زیر نظر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نماز جمعه تهران در روز ۲۴ فروردین به امامت کاظم صدیقی برگزار می‌شود.

این در حالی است که مسئله «زمین‌خواری» و «فساد مالی» صدیقی و فرزندانش، همچنان در محافل رسانه‌ای داغ است.

محسن برهانی استاد «مغضوب» رشته حقوق در واکنش به این خبر در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «شایعه‌ای دروغین علیه حاکم مصر منتشر شد. امام اول شیعیان به احترام افکار عمومی و‌ علیرغم غیرواقعی بودن مطلب، وی را عزل کرد.‏ اما اینجا نه عزلش می‌کنند و نه محاکمه‌اش. حتی به طرف نمی‌گویند چند هفته‌ای در نماز جمعه، خطبه نخوان.»

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، هم بازگشت کاظم صدیقی به نماز جمعه را «لجاجت با مردم» دانست و در ایکس نوشت: «طرف باغ هزار میلیاردی را غیرقانونی به نام خود و خانواده‌اش ‌سند زده وقتی افشا شده مجبور شده آن را برگرداند. در هر دین و مذهبی و شرع و قانونی این عمل را مال‌‌مردم‌‌خواری و مستحق مجازات می‌دانند، اما در مذهب حاکمان ما او را پیش‌نماز جمعه می‌گذارند. ‏با مردم لجاجت می‌کنند.»

احمد زیدآبادی از روزنامه‌نگاران نزدیک به طیف اصلاح‌طلب نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: «اگر غرض از دعوت صدیقی برای اقامهٔ نماز جمعه، تبرئهٔ او از اتهام‌های مطرح‌شده باشد، نه فقط بی‌اثر است، بلکه افکارعمومی آن را به عنوان دهن‌کجی نسبت به خود تلقی می‌کنند. چنین تصمیمی چنان آشوبی در اذهان مردم ایجاد می‌کند که پس از آن، نه می‌توان فرد بی‌گناهی را از اتهام غیرمستند تبرئه کرد و نه می‌توان گناهکاری را بر اساس مستندات محکمه‌پسند محکوم دانست.»

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رئیس ستاد موسوم به «امر به معروف و نهی از منکر»، اسفندماه گذشته پس از افشای موضوع زمین‌خواری خود و فرزندانش، این گزارش را «شرارت دشمن‌شاد‌کن» خواند و با ادعای این که امضایش «جعل» شده، هدف از این به زغم او «الم‌شنگه‌ها و افشاگری‌ها» را «بی‌اعتقاد کردن مردم» دانست.

این آخوند نزدیک به علی خامنه‌ای اما با ادامه افشاگری‌ها، با انتشار ویدیویی اتهامات وارده را پذیرفت و از «رهبر جمهوری اسلامی» عذرخواهی کرد، ولی همه رخدادهای منجر به تصاحب باغ ۴۲۰۰ متری ازگل در شمال تهران را صرفا «غفلت» دانست.