آمریکا آماده است تا به حملۀ گستردۀ حکومت ایران به اسرائیل پاسخ بدهد

ار.اف.ای ـــ جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در جریان یک کنفرانس خبری در واشنگتن با حضور نخست وزیر ژاپن حمایت خود را از اسرائیل در مقابل تهدیدهای حملۀ جمهوری اسلامی ایران “خدشه‌ناپذیر” خواند. او گفت که جمهوری اسلامی ایران خود را برای انجام حمله‌ای گسترده به اسرائیل آماده می‌کند.

خبرگزاری “بلومبرگ” به نقل از مقامات نزدیک به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نوشت : بیش از پیش حملۀ گستردۀ ایران یا متحدانش به اسرائیل محتمل به نظر می‌رسد. رسانه‌های آمریکایی نوشتند که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد احتمالاً در روزهای آینده با استفاده از پهپاد، موشک‌های بالستیکی و کروز وسیعاً اسرائیل را هدف حمله قرار بدهد. بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه نوشت که آنچه باید بدانیم این نیست که آیا این حمله صورت خواهد گرفت، بلکه این است که این حمله چه زمانی صورت خواهد گرفت.

در واکنش به این اخبار، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه دهم آوریل، دو بار تأکید کرد : “همانطور که به نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو گفتم تعهد ما در صیانت از امنیت اسرائیل در مقابل تهدیدهای ایران و متحدانش خدشه ناپذیر است و ما هر آنچه در توان داریم برای صیانت از امنیت اسرائیل انجام می دهیم.”

جو بایدن
جو بایدن © Kevin Lamarque / Reuters

ساعاتی بعد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، در گفتگوی تلفنی با وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، صریحاً گفت که آمریکا در کنار اسرائیل و در مقابل تهدیدهای ایران و نیروهای نیابتی‌اش می‌ایستد.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از منابع آگاه در این کشور نوشتند که حملۀ جمهوری اسلامی به اسرائیل زودی صورت خواهد گرفت. وزیر دفاع اسرائیل نیز گفت که ارتش این کشور آماده است پاسخ قدرتمندی در هر نقطه‌ای از خاورمیانه بدهد.

چهارشنبه دهم آوریل علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید کرد که اسرائیل به دلیل حمله‌اش به کنسولگری ایران در دمشق تنبیه خواهد شد. دقایقی بعد وزیر امور خارجۀ اسرائیل هشدار داد که این کشور به حملۀ مستقیم ایران مستقیماً پاسخ خواهد داد.

فرماندۀ ارتش و وزیر دفاع جمهوری اسلامی در حال بازدید از پهپادها و موشک های ایران
فرماندۀ ارتش و وزیر دفاع جمهوری اسلامی در حال بازدید از پهپادها و موشک های ایران © .

سایت “آکسیوس” نوشت که ژنرال اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه قرار است امروز پنجشنبه یازدهم آوریل به اسرائیل سفر کند و برای هماهنگ کردن پاسخ به حملۀ محتمل و قریب الوقوع ایران به اسرائیل با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور گفتگو کند.

فرماندۀ ارتش آمریکا در خاورمیانه در کنار وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل
فرماندۀ ارتش آمریکا در خاورمیانه در کنار وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل © .

آکسیوس همچنین نوشته است که وزرای أمور خارجۀ عربستان، امارات، عراق و قطر در گفتگوی با همتای ایرانی خود از تهران خواستند که در جهت کاستن از تنش‌ها در منطقه عمل کند.

به نوشتۀ بلومبرگ متحدان غربی اسرائیل آگاه شده‌اند که تهران قصد دارد تأسیسات حکومتی و نظامی اسرائیل را آماج حملات خود قرار بدهد. دیپلمات‌های خارجی سرگرم تدارک طرح‌های اضطراری در واکنش به چنین حمله‌ای هستند. اسرائیل همچنین به متحدان خود گفته است که حمله ایران پیش از آغاز حملۀ نظامی اسرائیل به حماس در رفح صورت خواهد گرفت.

در این حال، شرکت هواپیمایی “لوفت‌هانزا” چهارشنبه شب دهم آوریل کلیه پروازهای خود را به مقصد و از مبداء تهران به حال تعلیق درآورد.