حمله ایران با ده‌ها موشک و پهپاد به اسرائیل: آخرین خبرها و واکنش‌ها

رادیو زمانه ـــ  آژیرهای خطر در قدس (اورشلیم)، و بسیاری از شهرهای مرکز و جنوب اسرائیل به صدا در آمد. تهران صدها پهپاد و موشک از عراق و سوریه و جنوب لبنان و یمن به سمت اسرائیل شلیک کرد اما قسمت اعظم شلیک‌ها از داخل خود خاک ایران بود. تهران می‌گوید به حمله تلافی‌جویانه احتمالی اسراییل پاسخ «بسیار شدیدتری» خواهد داد و در عین حال، بیانیه نمایندگی ایران در ملل متحد نوشته است که پس از این حمله می‌توان مسأله را ختم‌شده دانست. قدرت‌های غربی جمهوری اسلامی را محکوم، و با اسرائیل اعلام همبستگی کرده‌اند. اسرائیل می‌گوید بخش قابل توجهی از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را ردگیری کرده است و رهبرانش در مورد واکنش به حمله ایران فردا تصمیمشان را اعلام خواهند کرد.

بر اساس تصویرهای منتشرشده در رسانه‌های رسمی در ایران، سه موج حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل رخ داد.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» به نقل از ارتش اسرائیل خبر داد که حمله موشکی بالستیک جمهوری اسلامی پایان یافته است و هنوز قرار است پهپادها و موشک‌های کروز به اسرائیل برسند. پس از آن ارتش اسرائیل گفت که تهدید کاملاً محو نشده اما تخفیف یافته است.

اسرائیل می‌گوید بخش قابل توجهی از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را ردگیری کرده است. آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن هم به اسرائیل کمک کردند.

قرار است رهبران اسرائیل یکشنبه ۲۶ فروردین/ ۱۴ آوریل تصمیم‌شان در مورد نحوه واکنش به حمله متقابل ایران را اعلام کنند.

بیانیه دوم سپاه

سپاه در دومین بیانیه‌اش با تهدید به تلافی در برابر هر حمله‌ی دیگری، به ایالات متحده و نیز هر کشور ثالثی که امکان حمله به ایران را بدهد، هشدار داد. سپاه نوشت:

به دولت تروریستی آمریکا هشدار داده می‌شود هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد… هرگونه تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی از مبدا هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود.

پیش از این نیز محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی به کشورهای ثالث هشدار داده بود حریم هوایی‌شان را در اختیار اسرائیل نگذارند.

ماجرای حمله چه بود؟

در ساعت‌های پایانی شنبه ۲۵ فروردین / ۱۳ آوریل ابتدا رسانه‌های اسرائیلی با ارجاع به خبرنگار آکسیوس گزارش دادند که حمله‌ای پهپادی از سوی ایران به سمت اسرائیل آغاز شده است.

باراک دیوید، خبرنگار سیاسی آکسیوس در توئیتی نوشت که چهار مقام اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی به او گفته‌اند که ایران با ده‌ها پهپاد حمله به اسرائیل را آغاز کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل ساعتی بعد حمله پهپادی ایران را تأیید کرد و گفت که تا رسیدن این پهپادها به اسرائیل چندین ساعت زمان می‌برد.

او گفت که آژیرها در شهرهای اسرائیل تنها در صورتی به صدا در خواهند آمد که پهپادها وارد حریم هوایی اسرائیل شوند. او گفت ممکن است که جی‌پی‌اس دچار اختلات شود در حالی که نیروهای ارتش اسرائیل در حال رهگیری پهپادها هستند.

هاگاری گفت که اگر حمله دیگری صورت بگیرد، ارتش اسرائیل هشدار جداگانه خواهد داد.

در آستانه گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله مستقیم ایران به اسرائیل، سایت خبری تایمز اسرائیل به نقل از یک متخصص نظامی کانال ۱۲ این کشور نوشت موشک‌های بالستیک حدود ۱۲ دقیقه، موشک‌های کروز دو ساعت، و پهپادها ۹ ساعت طول می‌کشد که از خاک ایران به خاک اسرائیل برسند. تخمین سرعت این پهپادها بدون اینکه بدانیم کدام پهپاد و از کدام مبدأ آسان نیست.

پس از آن بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای حمله به اسرائیل را تأیید کرد و به گزارش شبکه خبر تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی گفت:

در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران، بامداد امروز یکشنبه ۲۶ فروردین دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول الله» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین های اشغلی با ده ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند.

سپاه نوشت که این عملیات «با مصوبه شورایعالی امنیت ملی و زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح و با حمایت و همراهی غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی و پشتیبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام پذیرفت».

تسنیم، نزدیک به سپاه، کمی بعدتر گزارش کرد که پهپادهای شاهد ۱۳۶ در این حمله مورد استفاده قرار گرفته اند.

 خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از یک منبع آگاه و در حساب‌های انگلیسی زبان خود در شبکه ایکس نوشت که ایران به سمت اسرائیل موشک بالستیک هم شلیک کرده است.

این خبرگزاری نوشت اولین سری از موشک‌های بالستیک به سمت اسرائیل شلیک شدند.

تسنیم، نزدیک به سپاه، گزارش داد که حمله به اسرائیل «چند وجهی» است و شامل ترکیبی از صدها پهپاد و تعداد زیادی از موشک از انواع مختلف است. این رسانه نوشت این حمله فقط از ایران صورت نگرفته و دیگر کشورها و نیروهای محور موسوم به مقاومت هم درگیر این حمله شده‌اند: از چهار جهت از جمله از جنوب و ازطرف یمن، از شمال و از طرف حزب‌الله لبنان، از شرق و از طرف مقاومت عراق و از سمت خود فلسطین به اسرائیل حملات ترکیبی شده است.

ساعاتی بعد وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای حمله را تأیید کرد و نوشت:

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن مستشاران رسمی نظامی ایران که به دعوت دولت سوریه در این کشور مشغول فعالیت بودند و به ویژه حمله نظامی مورخ ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ مجموعه ای از حملات نظامی علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم را به انجام رساندند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ادامه تهدید کرد که تهران به حمله‌های احتمالی آتی پاسخ خواهد داد:

جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم در اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر در جهت صیانت از منافع مشروع خود در برابر هرگونه اقدامات متجاوزانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور، تردیدی به خود راه نخواهد داد.

دو مقام اسرائیلی ناشناس نیز در گفت‌و‌گو با نیویورک‌تایمز شلیک موشک از سوی ایران را تایید کردند. آنها گفتند که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل پرتاب ده‌ها پهپاد و موشک کروز از ایران و عراق را ردگیری کرده است.

به گفته آنها، انتظار می‌رود منطقه‌های اصابت موشک، بلندی‌های جولان و پایگاه‌ نیروی هوایی اسرائیل در صحرای نگب باشد.

سه مقام نظامی اسرائیلی به نیویورک‌تایمز گفته اند که اسرائیل شماری از پایگاه‌های نظامی را تخلیه کرده و برای مقابله با پهپادهای ارسالی از غرب ایران و غرب عراق، جنگنده‌هایش را به پرواز درآورده و سیستم دفاع موشکی‌اش را آماده کرده است.

خبرگزاری ای بی سی آمریکا به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که واشنگتن انتظار دارد تهران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد و موشک از نقاط مختلفی همچون عراق و سوریه و جنوب لبنان و مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به سمت اسرائیل شلیک کند اما قسمت اعظم شلیک‌ها از داخل خود خاک ایران خواهد بود.

سی ان ان هم گزارش داده که ارتش اسرائیل در حال رصد همزمان یکصد پهپاد است.

سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان آورده نشد نوشت پدافند هوایی آمریکا در منطقه، برخی از پهپادهای ایرانی در حال پرواز به سمت اسرائیل را رهگیری کرده است. این منابع مشخص نکردند که ایالات متحده آمریکا چگونه و کجا این پهپادها را رهگیری کرده است.

تقاضای اسرائیل برای جلسه فوری شورای امنیت

 گیلاد اردان، نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل متحد به مالتا، ریاست موقت شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشت و درخواست تشکیل جلسه فوری کرد. در این نامه آمده:

زمان آن فرا رسیده است که شورای امنیت اقدامی ملموس علیه تهدید ایران انجام دهد.

در نامه مورخ ۱۳ آوریل اسرائیل به شورای امنیت همچنین آمده که ایران با حمله به خاک اسرائیل، با «بیش از ۲۰۰ پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک» منشورهای سازمان ملل و قوانین بین‌المللی را نقض کرده و به این کار «افتخار» کرده است.

نماینده اسرائیل از جمله از قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت نام آورده که در سال ۲۰۱۵ با تیم مذاکره‌کننده وزارت خارجه به ریاست وزیر جواد ظریف امضاء شد و به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ انجامید.

در نامه نماینده اسرائیل در سازمان ملل آمده:

شدت و حجم حملات بی‌سابقه است و نقض آشکار حاکمیت اسرائیل، قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است. ایران تهدیدی مستقیم برای صلح بین‌المللی است و با وقاحت منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند. زمان آن فرا رسیده است که شورای امنیت اقدامی ملموس علیه تهدید ایران انجام دهد.

در نامه همچنین درخواست اسرائیل این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شود.

مقامات اسرائیلی می‌گویند انتظارشان این است که شورای امنیت سازمان ملل، ۱۴ آوریل، به درخواست اسرائیل و برای حمله ایران به این کشور، تشکیل جلسه دهد.

وضعیت در اسرائیل

کابینه جنگ اسرائیل در تل آویو جلسه فوری برگزار کردند. باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی در حساب خود در ایکس نوشت که کابینه جنگ در جلسه فوری خود در شامگاه ۱۳ آوریل و پس از حمله ایران به اسراییل به بنیامین نتانیاهو، یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، و بنی گانتس، فرمانده ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائیل اجازه داد که در مورد نحوه واکنش به حمله ایران، تصمیم بگیرند.

به گفته دو منبعی که در مورد جزئیات این جلسه اظهار نظر کردند، همه وزرا در این جلسه به جز ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، به این تصمیم رای مثبت دادند. کابینه جنگ فردا مجدد برای تصمیم در مورد نحوه واکنش جلسه برگزار خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو پس از پایان جلسه کابینه جنگ با جو بایدن گفت‌و‌گوی تلفنی کرد. هنوز مشخص نیست این دو به هم چه گفته‌اند.

اسرائیل از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت لندن آسمان خود را به روی پروازهای ورودی و خروجی بست.

 آژیرهای خطر در قدس (اورشلیم)، و بسیاری از شهرهای مرکز و جنوب اسرائیل به صدا در آمد. تایمز اسرائیل نوشت: «صدای انفجار در اورشلیم».

ارتش اسرائیل، به شهروندان این کشور هشدار داد که ایران موشک شلیک کرده است. سخنگوی این ارتش به شهروندان گفت که به پناهگاه‌ها بروند و «با هوشیاری» دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

به گزارش جروزالم پست، دختری هفت ساله ــ که ابتدا پسری ده ساله اعلام شد ــ از روستایی متعلق به بدوی‌ها در حمله ایران به شدت زخمی شده است.

الجزیره همچنین از آژیرها و رهگیری‌های پدافند هوایی اسرائیل در تل آویو، پایتخت این کشور، خبر می‌دهد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که پهپادها به آسمان این شهر رسیده‌اند و «رهگیری‌های فعال» در آسمان شب در جریان است. او همچنین گزارش داد که آژیرهای حمله هوایی در سراسر کشور از جمله در تل آویو به صدا درآمده است.

تیم سی‌ان‌ان نیز از قدس (اورشلیم) صدای انفجار و آژیر گزارش کردند و نوشتند رهگیری‌ پرتابه‌ها را در آسمان اورشلیم دیده‌اند.

 رسانه تسنیم که به حکومت ایران نزدیک است نوشت که موشک‌های شلیک شده از ایران به فرودگاه رامون در جنوب اسرائیل اصابت کرده است: «شماری از موشک‌های شلیک شده از ایران دقایقی پیش به فرودگاه رامون در جنوب فلسطین اشغالی در نگو (نقب) که جایگزینی برای فرودگاه ایلات است، اصابت کرد.»

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در نشست خبری بعدی‌اش گفت شلیک موشک‌ها از ایران «باعث آسیب جزئی به یک پایگاه نظامی شد.» هاگاری گفت که بیشتر موشک‌ها توسط سامانه دفاع هوایی دوربرد اسرائیل با نام Arrow رهگیری شده‌اند. جت‌های جنگنده اسرائیل هم ده‌ها موشک کروز و ده‌ها پهپاد را سرنگون کردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در ادامه گفت که این موشک‌ها بیشتر خارج از حریم هوایی اسرائیل سرنگون شده‌اند. دانیل هاگاری افزود در مجموع، ایران بیش از ۲۰۰ پرتابه به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

هاگاری همچنین گفت که حمله ایران موجب زخمی شدن یک دختر جوان در نقب شد.

تسنیم در واکنش نوشت که «پدافندهای کمکی آمریکا، فرانسه، انگلیس و اردن» در حمله به نقب نتوانست مانع اصابت موشک‌های ایران شوند.

واکنش‌ رسمی اسراییل هنوز مشخص نیست. تا کنون برخی از مقامات اظهار نظر کرده اند.

میکی زوهار، وزیر فرهنگ و ورزش دولت سی و هفتم اسرائیل و اعضای حزب لیکود نوشت: «اسرائیل امشب مشروعیت بین المللی گسترده‌ای دریافت کرد تا به ایران با قدرت بی سابقه حمله کند. رژیم افراطی آنجا دستانش را رو کرده و ما نباید در برابر سر ماری که برای نابودی اسرائیل تلاش می‌کند سست باشیم.»

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد، خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشت:ایران منشور سازمان ملل را نقض کرده و ثابت کرده که تهدیدی برای صلح و امنیت جهان است، صدای شما کجاست؟ چرا ایران را محکوم نمی‌کنید؟ بیدار شو.»

منابع نزدیک به حزب‌الله لبنان می‌گویند که در بحبوحه حمله ایران به اسرائیل، حزب‌الله لبنان هم ده‌ها موشک به سمت بلندی‌های جولان در اسرائیل شلیک کرده است. منابع ارتش اسرائیل هنوز این را تایید نکرده‌اند اما تایمز اسرائیل نوشته است که آژیرهای خطر در دو منطقه در بلندی‌های جولان به صدا در آمده است. هیچ اطلاعات دیگری فعلا وجود ندارد.

وضعیت در ایران

هنوز اظهارنظرهای رسمی زیادی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی منتشر نشده است. به گزارش خبرگزاری حکومتی «مهر»، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی گفته است که تهران به هر کشوری که حریم هوایی‌اش را در اختیار اسرائیل قرار دهد، قویاً هشدار می‌دهد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای کوتاه از جنگ انتقاد کرد و نوشت:

جمهوری اسلامی با شلیک صدها پهپاد و موشک به سمت اسرائیل، دست به ماجراجویی و آغاز جنگی زده است که با گسترش محتمل عمق و دامنه آن، یک جامعه نود میلیونی به زمین سوخته تبدیل خواهد شد. گو که حکومتگران در حال انجام آخرین ماموریت خود برای ویرانی ضربتی کشور در پی ۴۶ سال نابودی تدریجی هستند. این جنگ، جنگ دو قدرت ضدانسانی حاکم بر ایران و اسرائیل است که از بحران و ویرانی و  انسان کشی ارتزاق می‌کنند.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در پی حمله متقابل ایران به اسرائیل، شهروندان در مناطق مختلف تهران به پمپ بنزین‌ها هجوم برده اند و صف‌های طولانی در برابر آنها تشکیل داده اند.

جعفر سالاری‌نسب، مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در واکنش به «مهر» گفت:

بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم نگران تأمین سوخت نباشند.

رسانه‌های دولتی و تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی نیز در حال پخش تجمع‌های حامیان حکومت از حمله به اسرائیل هستند.

همزمان نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، نیویورک در حساب شبکه ایکس خود نوشت که حمله نظامی ایران به اسرائیل بر اساس «بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد» در خصوص «دفاع مشروع» و در پاسخ به حمله اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق صورت می‌گیرد.

بیانیه نمایندگی ایران در ملل متحد گفت که پس از این حمله می‌توان مسأله را ختم‌شده دانست.

در این بیانیه آمده که «اگر رژیم اسرائیل اشتباه دیگری مرتکب شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود.» بیانیه در پایان و با حروف بزرگ به ایالات متحده آمریکا هشدار می‌دهد و می‌نویسد: «این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که ایالات متحده باید طرف آن نیاید.»

نتانیاهو: آماده‌ایم

پیش از انتشار این اخبار، بنیامین نتانیاهو در سخنرانی‌ای گفت که اسرائیل برای حمله‌ی مستقیم ایران آماده است و به آن پاسخ خواهد داد.

باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی به نقل خبرنگار سیاسی والا نیوز، تال شالیو نوشت که پیش از حمله احتمالی ایران، نتانیاهو در آخر هفته به خانه سیمون فالیک، یک میلیاردر اسرائیلی در اورشلیم نقل مکان کرده است.

طبق گزارش‌های قبلی این خانه یک پناهگاه مستحکم مخصوص حملات نظامی دارد. راوید نوشته است که تانیاهو در آغاز جنگ در گفت اکتبر و پس از شلیک موشک‌های حماس به اورشلیم در خانه خود مانده بود. زمانه نمی‌تواند این خبر را به صورت مستقل درستی‌سنجی کند.

پیش از این ارتش اسرائیل گفته بود در پاسخ به حمله پهپادی اوایل امروز حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل، به مواضع این گروه در جنوب لبنان حمله کرده است. این حمله به حمله مستقیم ایران مرتبط نیست.

حمله به مواضع حزب‌الله توسط با جنگنده‌ها و گلوله‌های توپخانه‌ای اسرائیل بوده است. در نتیجه حمله پهپادهای انفجاری حزب‌الله به شمال اسرائیل در اوایل روز ۱۳ آوریل، یک افسر ارتش اسرائیل به شدت زخمی شد.

واکنش سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای «حمله‌ی وسیع» ایران علیه اسرائیل را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این اقدامات خصمانه شد.

گوترش همچنین از خطر حقیقی تهاجمات منطقه‌ای ابراز نگرانی کرد و از همه طرفین خواست که حداکثر خویشتن‌داری را نشان دهند و از هرگونه اقدامی که به رودررویی نظامی وسیع در چندین جبهه در خاورمیانه منجر شود پرهیز کنند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه بر این نکته تاکید کرد که نه منطقه و نه جهان نمی‌توانند یک جنگ دیگر را تحمل کنند.

واکنش کاخ سفید

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای که در تارنمای کاخ سفید منتشر شد، حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد. بایدن گفت فردا، یکشنبه، از رهبران کشورهای گروه هفت متشکل از آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و اتحادیه اروپا خواهد خواست که در جلسه‌ای به دنبال «واکنش سیاسی» به حمله «گستاخانه» ایران باشند. او در ادامه گفت:

تیم من با همتایان خود در سراسر منطقه تعامل خواهد داشت. و ما در تماس نزدیک با رهبران اسرائیل خواهیم بود. و در حالی که ما امروز شاهد حمله به نیروها یا تأسیسات خود نبودیم، در برابر همه تهدیدها هوشیار خواهیم بود و از انجام تمام اقدامات لازم برای محافظت از مردم خود دریغ نخواهیم کرد.

بایدن گفت که عملیات نظامی شامل حملات جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن در یمن، سوریه و عراق علیه اسرائیل بوده و او «این حملات را به شدیدترین وجه ممکن محکوم» می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت نیروهایش به اسرائیل کمک کردند تا تقریبا تمامی پهپادها و موشک‌های شلیک شده به سمت این کشور را رهگیری و سرنگون کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بلافاصله پس از جلسه فوری کابینه جنگ این کشور با جو بایدن از طریق تلفن گفت‌وگو کرد.بایدن توضیح داد که در تماس تلفنی به نتانیاهو گفته است که «اسرائیل توانایی چشم‌گیری در دفاع در برابر این حملات بی‌سابقه، با شکست آن نشان داده است و پیامی واضح به دشمنان خود فرستاد که نمی‌توانند به‌شکلی موثر امنیت اسرائیل را تهدید کنند».

دولت فدرال آمریکا همچنین از برنامه بایدن برای دعوت از رهبران گروه هفت در روز یکشنبه ۲۶ فروردین، برای هماهنگی در پاسخ به حمله ایران گفت. در همین روز، شورای امنیت سازمان ملل به‌ درخواست اسرائیل جلسه فوری برگزار خواهد کرد. اسرائیل خواهان این است تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک گروه تروریستی اعلام شود. کابینه جنگ اسرائیل هم قرار است در همین روز جلسه بگذارد و در مورد واکنش به حمله جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد.

پیش از این بیانیه، کاخ سفید در بیانیه‌ای دیگر تأیید کرد که ایران حمله هوایی علیه اسرائیل را آغاز کرده است. در این بیانیه آمده جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا، «مرتباً در مورد وضعیت توسط تیم امنیت ملی خود به‌روز می‌شود».

کاخ سفید همچنین نوشت که بایدن با تیم امنیت ملی‌اش بعد از ظهر امروز ۱۳ آوریل جلسه دارد و این تیم با مقامات اسرائیلی و همچنین سایر شرکا و متحدان آمریکا در تماس مداوم هستند. کاخ سفید نوشت:

این حمله به احتمال زیاد چند ساعت به طول می‌انجامد.

در بیانیه اظهارات جو بایدن که گفت حمایت آمریکا از اسرائیل «آهنین» است تکرار شده.

پس از آن جو بایدن با شورای عالی امنیت ملی‌اش دیدار کرد. او که انتظار می‌رود به مقابل دوربین‌ها هم بیایید، در حین جلسه با تیم امنیت ملی‌اش، عکسی در حساب خود در شبکه ایکس از این جلسه منتشر کرد و نوشت: «همین الان با تیم امنیت ملی‌ام برای به‌روز‌رسانی وضعیت حملات ایران علیه اسرائیل دیدار کردم. تعهد ما به امنیت اسراییل در برابر تهدیدات ایران و نیروهای نیابتی آن، آهنین است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده ساعاتی ساعاتی بعد از حمله، در بیانیه‌ای پرتاب موشک از سوی ایران را به‌شدت محکوم کرد. او افزود:‌ ایالات متحده «به دنبال تشدید تنش نیست» اما «حمایت» از دفاع اسرائیل و دفاع از پرسنل آمریکایی ادامه خواهد داد. او گفت: «من در ساعات و روزهای آینده با متحدان و شرکا در منطقه و سراسر جهان رایزنی خواهم کرد.»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نیز در سخنان مشابهی تأکید کرد که آمریکا به‌دنبال درگیری با ایران نیست. او گفت: «ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم، اما از اقدام برای محافظت از نیروهای خود و حمایت از دفاع از اسرائیل دریغ نخواهیم کرد.» این مقام ارشد نظامی تأیید کرد که نیروهای آمریکایی به رهگیری ده‌ها پهپاد و موشک ایرانی که از ایران، عراق، سوریه و یمن علیه اسرائیل شلیک شده بودند، کمک کردند. لوید آستین حمله ایران را که در تلافی حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق بود، محکوم کرد و آن را «بی پروا و بی سابقه» خواند.

واکنش اروپایی‌ها

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در حسابش در اکس (توییتر سابق» نوشت:

ما قویا حمله‌های در جریان را محکوم می‌کنیم، حمله‌هایی که تمام منطقه را در آشوب فرو می‌برد. ایران و نزدیکانش می‌بایست هر چه سریع‌تر به این اقدامات پایان دهند. همبستگی کامل خود را در این مقطع با اسرائیل اعلام می‌کنیم.

ریشی سوناک، نخست‌ وزیر بریتانیا «حمله‌ی غیرمسئولانه» ایران به اسرائیل را «شدیدا» محکوم کرد.

او گفت که بریتانیا به حمایت از امنیت اسرائیل و تمامی شرکای منطقه‌ای‌اش از جمله اردن و عراق ادامه خواهد داد.

سوناک همچنین در بیانیه‌اش آورده است که در همراهی با متحدانشان در تلاش‌اند وضعیت را پایدار کنند و از بالاگرفتن تنش‌ها جلوگیری کنند. او تاکید کرد که هیچ‌کس خواهان خون‌ریزی بیش‌تر نیست.

استفان سژورن، وزیر امور خارجه فرانسه حمله‌های پهپادی ایران به اسرائیل را گام گذاشتن به سطح جدیدی از تهدید امنیت منطقه خواند و آن را محکوم کرد.

او در حساب توییترش نوشت که «فرانسه حمله‌ی ایران علیه اسرائیل را به شدت محکوم می‌کند.» همچنین تاکید کرد که «فرانسه بار دیگر بر تعهداتش به امنیت اسرائیل پافشاری می‌کند و از همبستگی‌اش با آن اطمینان می‌دهد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حمله‌های ایران به اسرائیل را «پیش‌روی بی‌سابقه» خواند و آن را محکوم کرد.

او در حساب اکس (توییتر سابق) نوشت:

اتحادیه اروپا حمله‌ی غیرقابل قبول ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند. این پیش‌روی بی‌سابقه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم روز یکشنبه حمله ایران را محکوم کرد و خواستار خویشتنداری شد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ضمن محکوم کردن حمله ایران به اسرائیل، از همه طرف‌ها خواست تا از تشدید بیشتر تنش خودداری کنند. او در ایکس/توییتر نوشت: «من حمله آشکار و غیرقابل توجیه ایران به اسرائیل را به شدت محکوم می‌کنم. من از ایران و نیروهای نیابتی آن می‌خواهم که فوراً این حملات را متوقف کنند». او از همه طرف‌ها خواست ثابت را به منطقه برگردانند.

واکنش کانادا

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در پی حمله‌های ایران به اسرائیل بیانیه‌ای در ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد:

کانادا صراحتا حمله‌های هوایی ایران علیه اسرائیل را محکوم می‌کند. ما از اسرائیل حمایت می‌کنیم. بعد از حمایت از حمله‌ی وحشیانه حماس در ۷ اکتبر، آخرین اقدامات رژیم ایران به بی‌ثبات‌سازی منطقه دامن می‌زند و پایدارسازی صلح را دشوار خواهد کرد.

او افزود:

«این حمله‌ها بار دیگر بی‌اعتنایی رژیم ایران به صلح و ثبات در منطقه را نشان داد. ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود و مردمش دربرابر این حمله‌ها دفاع می‌کنیم.»

واکنش مصر

مصر نگرانی عمیقش را از افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل ابراز کرد و از همه طرفین درگیر خواست که تا نهایت خویشتن‌داری را نشان دهند.

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای خواستار کاربست «نهایت خویشتن‌داری» شد تا از تنش‌ها و ناپایداری‌های بیش‌تر در منطقه جلوگیری شود.

واکنش‌های امنیتی تا این لحظه

وزارت حمل و نقل عراق هم اعلام کرد که آسمان این کشور بسته شده است. اقلیم کردستان عراق هم اعلام کرد که آسمان این منطقه نیز شامل این تمهید می‌شود. گفته شده این تعلیق تا ساعت ۵:۳۰ بامداد به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

در سوریه، دولت بشار اسد سیستم‌های پدافند هوایی را در حوالی دمشق، پایتخت مستقر کرده و در وضعیت آماده‌باش قرار داده است. کارشناسان این احتمال را می‌دهند که واکنش اسرائیل به حمله تلافی‌جویانه ایران شامل هدف قراردادن پایگاه‌های وابسته به سپاه در سوریه باشد.

لبنان نیز اعلام کرد که آسمان خود را به صورت موقت تا ساعت هفت صبح فردا یکشنبه خواهد بست.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع ناشناس گفت که پدافند هوایی اردن برای ردگیری و ساقط کردن پهپادهای ایرانی یا هر پرنده‌ای که حریم آسمان اردن را نقض کند، آماده است.

ساعاتی بعد رویترز گزارش داد که نیروی هوایی اردن چند پهپاد ایرانی را بر فراز آسمانش ساقط کرده است.

به گفته این منابع، ارتش اردن در حالت آماده‌باش قرار دارد.

منابع اسرائیلی گزارش داده اند که نیروی هوایی بریتانیا هم برای ساقط کردن پهپادهای ایرانی دست به کار شده است.