آیا نشانه‌ای از تغییر معادله در رابطه بین ایران و اسرائیل دیده می‌شود؟

صدای آمریکا ـــ کسری ناجی ـــ هنوز معلوم نیست حملات متقابل ایران و اسرائیل در روزهای اخیر یک جهش آنی و کوتاه‌مدت در جنگی است که تاکنون در خفا در جریان بود، یا شروع فصل تازه‌ای از رویارویی مستقیم.

در بیت‌المقدس بنظر می‌رسد اسرائیل امیدوار است به دوران جنگ غیرعلنی برگردد که بعد از بیش از ۴۰ سال مثل ایران قواعد آن را خوب بلد است. ایران، اما، از معادله‌ای تازه‌ صحبت می‌کند.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، گفته است که در معادله جدید هر‌وقت که اسرائیل به منافع، دارایی‌ها، شخصیت‌ها یا افراد ما حمله کند، ایران از خاک خودش با حمله به خاک اسرائیل به آن پاسخ خواهد گفت.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران، هم از استراتژی جدید در قبال اسرائیل صحبت به میان آورده است که در آن ایران مستقیما با اسرائیل درگیر خواهد شد.

در مقابل، از یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نقل شده که گفته است معادله جدید ایران برای اسرائیل قابل قبول نیست چون اسرائیل نمی‌تواند هر وقت که به هدفی در سوریه حمله می‌برد مورد حمله ایران قرار بگیرد.

اسرائیل در روزهای اخیر به هدف‌هایی در سوریه حمله کرده است و در لبنان تقریبا هر روز مواضع حزب‌الله را بمباران می‌کند که در واقع حمله به منافع ایران است. از این مهمتر شاید حمله‌ای باشد که منابع اسرائیلی گفته‌اند در ساعات اول بامداد جمعه علیه ایران صورت گرفت در پاسخ به حملات پهپادی و موشکی وسیع ایران.

نمایش «بقایای موشک بالستیک ایرانی» در کنفرانس خبری ارتش اسرائیل

منبع تصویر،REUTERS

نمایش «بقایای موشک بالستیک ایرانی» در کنفرانس خبری ارتش اسرائیل

گزارش‌های متعددی وجود دارد که در حمله اسرائیل واحد رادار سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ایران در نزدیکی فرودگاه نظامی ایران در اصفهان هدف قرار گرفت و آسیب دید. این سیستم را ایران تقریبا هشت سال پیش به قیمت تقریبا یک میلیارد دلار از روسیه وارد کرد تا از تاسیسات هسته‌ایش در فردو و اصفهان و نطنز محافظت کند.

ایران هر نوع حمله عمده به خاک خودش را تکذیب کرده است و می‌گوید تنها چند پهپاد کوچک را عوامل اسرائیل در داخل کشور بر روی منطقه به پرواز درآوردند که هدف قرار گرفتند و نابود شدند. ایران به این حمله پاسخ نداده است و این نشان می‌دهد که شاید به این نتیجه رسیده است که دو طرف بازدارندگی‌شان را به نمایش گذاشته‌اند و معادله جدیدی که فرمانده سپاه از آن صحبت کرده است شاید عملی نباشد و دو کشور را وارد جنگی علنی و پایدار می‌کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، که با چراغ سبزش حمله پهپادی و موشکی ایران را به اسرائیل ممکن کرد، در دیدار با فرماندهان نیروهای مسلح گفت که ایران با این حملات توانست قدرت خود را در صحنه بین‌المللی نشان بدهد.

در این سخنان بنظر نمی‌رسد که او به دنبال جنگی طولانی با اسرائیل باشد و ترجیح می‌دهد حالا که دو کشور برای یکدیگر قدرت‌نمایی کرده‌اند، شرایط به قبل از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در روز اول آوریل برگردد، که به قول او شروع «این قضایای اخیر» بود. جالب اینکه او از استراتژی تازه‌ای صحبت به میان نیاورد.

روزها و هفته‌ها و ماه‌های آینده نشان خواهد داد که چقدر امکان دارد که دو طرف به شرایط قبل از حمله به کنسولگری ایران در دمشق برگردند یا دو طرف از مرزی عبور کرده‌اند که برگشت به آن مشکل یا حتی غیر‌ممکن است.

در اسرائیل نظر غالب بین مسئولان و مردم این است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال نابودی اسرائیل است و هیچوقت نمی‌گذارد که مردم این کشور در آرامش زندگی کنند. اگر چنین است اسرائیل باید دنیا را بسیج کند که ایران را منزوی کند و ضعیف نگهدارد، و در همان حال اسرائیل باید بتواند در مقابل حملات مستقیم ایران از خودش دفاع کند و آنها را به‌شدت پاسخ بگوید.