چراغی كه به خانه رواست به مسجد حرام است

شاهرخ احكامی – میراث ایران ماهانه، شماره ۳۷، بهمن ۱۳۸۷ 

با این شماره، «میراث ایران ماهانه» پای به چهار سالگی می‌گذارد. این نشریه تا كنون توانسته است با صبوری و پشتكار جایی برای خود در صحنه مطبوعات ایرانی ــ آمریكایی باز نموده و بتدریج اعتماد خوانندگان وفادار خود را جلب نماید. «میراث ایران ماهانه» در سه سال گذشته موفق شد از زیر ذره‌بین مشكوكان و منتقدانی كه قبل از آزمایش و شناختن هر تازه‌رسیده‌ای، با بدبینی و تردید سعی در نابود ساختنش دارند، سالم و سربلند بیرون آید و هواداران ارزشمندی برای خود بیابد.

به نظر می‌رسد با عوض شدن دولت آمریكا و روی كار آمدن آقای باراك حسین اوباما و خانم هیلاری كلینتون، ناگهان سیاست آمریكا در مقابله با ایران عوض شده است. لحن گفته‌های خانم رایس نماینده جدید آمریكا در سازمان ملل و گفتار خود رئیس‌جمهور و وزیر خارجه، همه نشانه‌ای است كه اگر به اصطلاحِ مسؤولان آمریكایی، ایران «مشت گره‌كرده» خود را رها كند، آماده رودررویی به صورت مذاكره و محاوره، و نه جنگ هستند. این در حالی است كه در كشورهای اروپای غربی، فشارهای اقتصادی بر ایران زیادتر شده و دشمن دیرین جمهوری اسلامی یعنی مجاهدین خلق از لیست تروریستی خارج شد. گفته می‌شود این امر موجب عكس‌العمل شدید ایران و بازداشت شماری از مادران مجاهدین خلق گشته است.

از جانب دیگر، با وجود فشار و تنگنای اقتصادی در ایران كه بیش از ده میلیون مردم آن زیر خط فقر زیست می‌كنند و بیش از یك و نیم میلیون كودك به جای تحصیل به كار مشغول هستند و تعداد زیادی از دانشجویان به خاطر فشار مالی از ادامه تحصیل باز مانده‌اند… بازهم منابع اقتصادی ایران صرف كمك به غیر می‌شود. همانطوری كه پس از حمله اسرائیل به حزب‌الله، ایران با خرجینی گشاد و پر از پول برای سازندگی خرابی‌های ناشی از حمله اسرائیل به غزه شتافت و بنا به اخبار منابع خارجی و رادیو فرانسه، «ایران علاوه بر كمك‌های مالی به خانواده‌های فلسطینی، هزار واحد مسكونی، ده مدرسه، پنح مسجد، یك بیمارستان و یك دانشگاه در نوار غزه خواهد ساخت.» این در حالی است كه پس از سال‌ها كه از ویرانی شهر تاریخی بم می‌گذرد، هنوز كه هنوز است، خرابی‌ها و ویرانی‌های این شهر ترمیم نشده و مردم بی‌گناه و آواره آن در انتظار كمك برجای مانده‌اند.

و باز، این در حالی است كه كشورهای عربی به خاطر خودشیرینی و فرمانبرداری از اربابان غربی خود، بزرگترین توهین‌ها را به ایران و ایرانیان می‌نمایند. مقامات كشوری چون دوبی كه بایستی بانی آبادانی‌اش را ایرانیان دانست، با بدرفتاری و توهین به ایرانیان دست كشورهای غربی را از پشت بسته‌اند… كمك و یاری به درماندگان و آسیب‌دیدگان در هر جای دنیا، در این دهكده جهانی، باید وظیفه همه ملت‌ها و كشورها باشد، اما این زمانی میسر است كه ابتدا سازندگی و دستگیری ملت و كشور خود را در درجه اول قرار دهیم.

جالب این است كه در سازندگی غزه، آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است كه پارلمان فلسطین نیز توسط ایران ساخته خواهد شد. بایستی به این دست و دلبازی سران جمهوری اسلامی ای‌والله گفت و به آنها یادآور شد كه «چراغی كه به خانه رواست به مسجد حرام است».

بازهم از یاری خوانندگان و آگهی‌دهندگان وفادار و علاقمند میراث ایران جهت تداوم حیات «میراث ایران ماهانه» سپاسگزاریم.