خلیج فارس و نوروزی دیگر

شاهرخ احكامی

چند هفته‌ای به فرا رسیدن نوروز باقی نمانده و امیدوارم كه با پایان رسیدن امسال، بسیاری از گرفتاری‌ها ودرماندگی‌های مردم نیز به پایان رسیده و آغاز سال نوین، درهای جدیدی برای زندگی بهتر همه هموطنان عزیز گشوده شود و با روحیه‌ی شادتر و آرام‌تری سال آتی را آغاز نمایند.

در حال تهیه اخبار و مطالب این شماره ماهانه بودم و در لابلای رسانه‌ها و تارنماهای درون و برون مرز غرق بودم كه ناگهان در تارنمای «تابناك» با نهایت شگفتی و تأسف چشمم به تمثال خندان خانم هیلاری كلینتون، وزیر امور خارجه آمریكاروشن شد.فوراً با كنجكاوی به خواندن مطالب مندرج در زیر عكس ایشان پرداختم. متأسفانه در مطالعه مطلب، هر كلمه بعد از دیگری، تأسف و تأثر مرا زیادتر می‌نمود. در متن این خبر آمده بود كه هیلاری كلینتون در حكمی كه روز گذشته برای «دنیس رایس»، به عنوان مشاور وزیر خارجه آمریكا در امور خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی امضا كرده است، به جای واژه خلیج فارس از واژه ناقص «خ‌ل‌ی‌ج» استفاده شده است. به گزارش خبرنگار«تابناك» با توجه به اینكه ایالات متحده آمریكا می‌كوشد تا روابطش را با ایران بهبود بخشد، چنین اقدامی نمی‌تواند پیام مثبتی در راستای این تلاش باشد. تابناك اضافه می‌كند «بیل كلینتون،رئیس جمهوری اسبق آمریكا نیز همواره در سخنان خود در به كارگیری نام «خلیج فارس» دقت لازم را به خرج می‌داد، اما این رفتار هیلاری نشان داد كه او شاگرد خوبی برای بیل در امور بین‌المللی نبوده و درك درستی از واقعیت‌های منطقه ندارد…

اظهارنظر مغرضانه خانم كلینتون در مقام مسؤول وزارت خارجه آمریكا مرا به یاد گفتار ناشایست ایشان در زمان كاندیدایی ریاست جمهوری وی انداخت، كه ایشان حاضر است، در جنگ احتمالی بین ایران و اسرائیل، در صورت رئیس جمهور شدن، ایران را با خاك یكسان كند.

در آن زمان به ایرانیان و دوستان فعال در امور سیاسی و انتخاباتی آمریكا كه با جان و دل میلیون‌ها دلار جهت انتخاب ایشان پول جمع‌آوری نموده بودند و چند تن از آنان با تلاشی خستگی ناپذیر، به خصوص در مرحله انتخاباتی درون حزبی حزب دمكرات در پنسیلوانیا كار و زندگی پر مشغله خود را رها كرده و به دنبال این خانم راه افتاده بودند، هشدار دادم كه موقع آن رسیده كه شما ایرانیان ایران دوست به خانم هیلاری كلینتون و یا هر رجل و سیاستمدار دیگری هشدار بدهید كه تمامیت ارضی ایران، در هر زمان و در هر حكومتی، خواسته تمام ایرانیان درون و برون مرز است. اگر ایرانیان خواستار تعویض قدرت حاكمه هستند، آن را نبایستی با نابودی و تجزیه و تكه  تكه شدن ایران عزیزشان اشتباه كرد.

بایستی آنهایی را كه با شیوخ عرب معاملات اقتصادی خاصی داشته و دارند و به خاطر دوستی و همكاری‌های پنهانی‌شان با اعراب خطه خلیج فارس، نام خلیج همیشه ماندنی فارس را با نامی ننگین و غیرقابل پذیرش نظیر خلیج و یا خلیج …در احكام و نوشته‌ها و بیانات خودتعویض می‌كنند، هشدار داد تا در مقام و موقعیت خاص سیاسی خود سنجیده‌تر عمل نمایند.

بار دیگر درخواست من از ایرانیان شرافتمندی كه با صرف مال و وقت خود با شهامت زیادی وارد عرصه سیاسی و اجتماعی آمریكا شده‌اند، این است كه اگر فرصتی برای صحبت با خانم وزیرخارجه آمریكا پیدا كردند، با توجه به تحصیلات عالی و آشنایی كامل خانم كلینتون به جغرافیایی سیاسی جهان، این اشتباه بزرگ را به ایشان گوش‌زد كنند تا مانع تكرار اشتباهاتی از این دست شده و پس از این خلیج فارس و خطه خلیج فارس را با نام قانونی و تاریخی آن در نوشته‌ها و گفته‌های‌شان ذكر نمایند.

امیدوارم كه ما ایرانیان ایران دوست در هر گوشه‌ای از دنیا كه هستیم در حفاظت و حراست حقوق حقه و یكپارچگی ایران عزیزمان سخت كوشا باشیم و از ادعاها و نظرات یكی از مسؤولین جمهوری اسلامی كه با شهامت، بحرین را جزیی از ایران عزیز دانست، پشتیبانی كنیم و گفته‌ها و احكام نابجای شخصیت‌های سیاسی و حكومتی غیرمسؤول را كه سعی در تعویض نام خلیج فارس دارند محكوم نماییم.

نوروزتان پیروز باد