شش قدم؛ تیم ملی فوتبال ایران تا اطلاع ثانوی تعطیل است

بی برنامه و بدون سرمربی. تاریخ اردوی بعدی را کسی نمی‌داند. این وضعیت فعلی تیم ملی فوتبال مردان ایران است. ۲۷ اسفند تا ششم فروردین روزهای فیفاس وبه تیم‌های ملی تعلق دارد. قرار بود ایران در تورنمنت چهار جانبه چین شرکت کند. اما بی‌برنامگی فدراسیون باعث شد تیم ملی ایران فرصت حضور در این رقابت‌ها را از دست بدهد. اروگوئه با همه ستارگانش، چین، تایلند و ازبکستان به مصاف هم خواهند رفت. سایر تیم‌های آسیایی هم مسابقاتی را برای خود تدارک دیده‌اند. پس از جام ملت‌های آسیا گفته می‌شد ایران با سرمربی موقت به استقبال روزهای فیفا خواهد رفت. روزهایی که با تعطیلات نوروزی همزمان است. اما هنوز تصمیمی گرفته نشده. این در حالی است که مسئول روابط عمومی وزارت ورزش از صف بستن زیدان، مورینیو و کلینزمن برای سرمربیگری تیم ملی ایران خبر داده بود. موضوعی که در ابعادی وسیع، واکنش طنز رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. خبر پیشنهاد سه و نیم ساله ایران به وینچنزو مونتلا را رسانه‌های ایتالیایی منتشر کردند و همین رسانه‌ها نیز از عدم تمایل مونتلا خبر دادند. اما مهدی تاج خبر مذاکره با مونتلا را تایید نکرد.

بعضی رسانه‌های ورزشی بر این باورند که فدراسیون از سرمربی موقت داخلی استفاده خواهد کرد تا با فرصت بیشتری بتواند برای استخدام سرمربی بزرگ خارجی تلاش کند.

برخی نیز معتقدند به زودی سرمربی خارجی معرفی خواهد شد تا برای جام جهانی ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کند و با فرصت کافی به استقبال مسابقات مقدماتی برود.

تاج گزینه‌هایش را معرفی نکرده. خبر تشکیل اردوی تیم ملی برای روزهای فیفا را هم تایید نمی‌کند اما می‌گوید سرمربی جدید “به زودی” معرفی خواهد شد.

هفته خشونت

علیرضا حقیقی سنگربان پیشین تیم ملی در مجموعه ورزشی انقلاب و در زمینی که در اجاره باشگاه استقلال است، بینی علی خطیر معاون باشگاه استقلال را شکست.

حقیقی می‌گوید: “خطیر گفت شما پرسپولیسی‌ها فلان و بهمان. به من گفت لنگی و به مادرم فحاشی کرد. بابت نشر اکاذیب ایشان در خصوص زد و خورد و زندان رفتنم، شکایتم را به دادسرا اعلام کرده‌ام.”

خطیر که بینی شکسته‌اش را جراحی کرده، می‌گوید: “دو کامیون تجهیزات برده بودم. مربی حقیقی می‌گفت چرا اینجا تردد می‌کنی. خود حقیقی هم با سرعت سمت من دوید. به خانواده‌ام توهین کرد و با سر به صورتم ضربه زد. غیر ممکن است رضایت بدهم.”

این حادثه خونین، تنها درگیری جنجالی در طول هفته نبود و گادوین منشا مهاجم باشگاه استقلال نیز با “هوک‌های سنگین” راست و چپ، یکی از هواداران که موهایش را کشیده بود، نقش زمین کرد.

مامور پلیس در صحنه حضور نداشت و مشخص نبود چگونه هواداران می‌توانند به راحتی بین بازیکنان تردد کنند.

در یک ماجرای جنجالی دیگر فرهاد مجیدی مربی استقلال، فیلمی از مواجهه‌اش با مامورین راهنمایی و رانندگی را در اینستاگرام منتشر کرد.

مجیدی نوشت: “متاسفانه بعضی افراد بجای انجام وظیفه، مردم آزاری می‌کنند. بعد از خروج از فرودگاه مهرآباد به سمت منزلم در حرکت بودم که با ایست ناجا توقف کردم. مامور مربوطه در کمال بی ادبی و توهین از من خواست تست الکل بدهم.”

مهاجم سابق استقلال و تیم ملی در یادداشت خود از فرمانده نیروی انتظامی تقاضا کرد: “با افرادی که وجهه و زحمات ناجا رو با رفتار بی ادبانه خودشون خراب کردن برخورد کنند.”

اما معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید قانون برای همه افراد یکسان اجرا می‌شود. آن مامور هم وظیفه‌اش را انجام داده و تخلفی مرتکب نشده.

سرهنگ جهانی گفت ساعت دو بامداد، پلیس راهور در بزرگراه مدرس که سرعت مجاز ۸۰ کیلومتر است، به دلیل سرعت ۱۳۰ کیلومتر دستور توقف داد. فرهاد مجیدی ادعا کرد که هیچیک از مدارک شناسایی اعم از بیمه‌نامه، گواهینامه و کارت ماشین همراهش نیست.

به گفته این مقام انتظامی، پلیس از راننده خواست در دستگاه تست سلامت فوت کند “اما مجیدی خودداری کرده” و شروع به فیلم گرفتن از پلیس کرد. در نهایت، خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل شد.

مجموع این اتفاقات، تقابل هواداران سرخابی را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت و آنها تاریخچه‌ای از تخلفات بازیکنان تیم رقیب را یادآوری می‌کردند.

به نظر می‌رسد زد و خوردهایی که چهره‌های پرسپولیسی و استقلالی در آن نقشی ندارند به چشم نمی‌آید. مثل بازی مس سونگون و گیتی‌پسند در لیگ برتر فوتسال.

سپیدرود می‌خشکد؟

“سپیدرود بخشکد ماهی‌ها می‌میرند.” پارچه نوشته‌ای که در همه بازی‌های خانگی و مملو از تماشاگر سپیدرود دیده می‌شود.

حالا این تیم پنجاه ساله با خطر “خشکیدگی” مواجه است و استعفای علی کریمی از مالکیت و سرمربیگری، سپیدرود را با بحرانی جدید مواجه کرده. تیمی چسبیده به انتهای جدول که با ادامه این روند، فقط معجزه می‌تواند مانع از سقوطش شود.

با رفتن کریمی، پیام صادقیان و حامد محمودی هم با فسخ قرارداد از سپیدرود جدا شدند. صادقیان در اینستاگرام نوشت: “این فوتبال بی در و پیکر واسه من هیچ ارزشی نداره.”

محمدرضا مهدوی کاپیتان سپیدرود رشت می‌گوید: “الماسخاله،‌ رییس هیات فوتبال استان گیلان تصمیم گرفت سهیل حق‌شناس دستیار کریمی، تیم را اداره کند. همه دوست دارند کریمی برگردد. فوتبال رشت با رفتن علی کریمی ضرر می‌کند.”

سپیدرود حتی راحت‌ترین بازی‌اش که مقابل تیم آخر جدول برگزار شد را در خانه واگذار کرد. آنها در حالی که گل اول را زدند، در نهایت دو بر یک به استقلال خوزستان باختند.

وقتی سپیدرود گل زد، پیراهن سفیدی که رویش “جادوگر برگرد” نقش بسته بود از سوی بازیکنان نمایش داده شد. حسین ابراهیمی بازیکن شماره ۸ سپیدرود هم برای ادای احترام به کریمی، پیراهنش از تن درآورد و یک کارت زرد را به جان خرید.

“عابر بانک” در لباس زندان

سایت قوه قضاییه، تصاویر حسین هدایتی را در لباس زندان منتشر کرد. مردی که روی صندلی‌های نفیس و دسته طلایی با برنامه‌های فوتبالی تلویزیون مصاحبه می‌کرد، در دادگاه با دمپایی، زیرشلواری و پیراهنی با خطوط افقی ظاهر شد.

میزان نوشت: “چطور پول کارگران فولاد نورد را به جیب فوتبالیست‌ها سرازیر کرده؟ چگونه ۶۰۰ میلیارد را به قول خودش برای خدمت به فوتبال خرج کرد بدون اینکه آورده‌ای داشته باشد؟ او پیش از این هم بار‌ها دستگیر و زندانی شده بود.”

نماینده دادستان خطاب به هدایتی گفت: “کارخانه لوله اهواز را به مرز نابودی کشانده‌اید. دستور دادید پول این کارخانه برای جشن قهرمانی یک تیم هزینه شود در حالی که کارگران کارخانه چهار ماه حقوق نگرفته بودند.”

او در دادگاه گفت: “چه افراد ورزشی و چه غیر ورزشی بدانند هر چه که پول از هدایتی گرفته‌اند پول مردم بوده و باید بیایند پس بدهند تا دادسرا به آن ورود نکند.”

این هشدار دادستانی تا چه اندازه جدی است؟ با توجه به اینکه هدایتی طبق گفته خودش در مقاطعی حتی حقوق کارلوس کی‌روش را می‌پرداخته و مبالغ هنگفتی هم در فدراسیون فوتبال هزینه کرده است.

آقای هدایتی در دادگاه با رد کردن اتهامات گفت: “اگر مستندی از رانتخواری من پیدا کردید یک مرسدس اس ۵۰۰ جایزه می‌گیرید… دادگاه من تمام شد ولی برای آقایان تازه شروع خواهد شد.”

گل‌های هفته

این هفته چند گل زیبا در لیگ برتر به ثمر رسید. گل گادوین منشا از استقلال به فولاد خوزستان که شلیکی سر ضرب، روی پاس بلند فرشید باقری بود.

گل مهدی‌پور به سپاهان، اولین شکست شاگردان امیر قلعه‌نویی را ثبت کرد. این گل روی ضربه ایستگاهی وارد دروازه پیام نیازمند شد.

گل دوم رامین داودی به سپیدرود هم چشم‌نواز بود. یار تعویضی استقلال خوزستان با دو گل، سومین برد فصل را برای تیمش رقم زد. او پا به توپ حرکت کرد و با هنرنمایی فنی و ضربه‌ای دقیق، دروازه میزبان را گشود.

داغ‌ترین گل‌ها را هم مسجدسلیمانی‌ها زدند. آنها در بازی خانگی تا دقیقه ۸۸ با نتیجه دو بر صفر از نساجی عقب بودند اما در دقایق باقی مانده دو گل زدند و از شکست گریختند.