پس از تشکیل پرونده‌های اقتصادی در ایران؛ ۲۸۲ نفر بازداشت و ۸۶۰ نفر ممنوع الخروج شدند

در پی تشکیل پرونده‌های «فساد اقتصادی» در ایران، دادستان تهران اعلام کرد که از ۱۹ تیر امسال تا کنون در رابطه با پرونده‌های اقتصادی، ۲۸۲ نفر بازداشت و ۸۶۰ نفر ممنوع‌الخروج شده‌اند. بنابر گزارش رسانه‌های داخل ایران، عباس جعفری دولت‌آبادی روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند با اعلام این خبر گفت که در هشت ماه گذشته ۱۳۸ کیفرخواست در رابطه با پرونده‌های اقتصادی صادر شده و ۱۲۱ نفر نیز تحت تعقیب هستند. هچنین احکام صدنفر نیز در حال اجراست. دادستان تهران با اشاره به بازداشت‌های صورت گرفته در برخی پرونده‌های خاص از جمله بازداشت ۱۳ نفر در پرونده پتروشیمی و ۲۹ نفر در پرونده دلالان ارزی، بازداشت چهار نفر در پرونده گوشت و بازداشت ۱۷ نفر در پرونده کاغذ از متلاشی شدن «باند هفت نفره قاچاق سازمان یافته عینک» نیز خبرداده است. در پی گرانی های اخیر و بالا رفتن قیمت ارز، سکه و کالاهای اساسی همچون گوشت، پرونده‌هایی با عنوان «فساد اقتصادی» در ایران تشکیل شد و مقامات قضایی جمهوری اسلامی افرادی را به عنوان متهم بازداشت و در برخی موارد برای این متهمان احکام سنگینی همچون اعدام را صادر کردند.

اما از سوی دیگر برخی متهمان دولتی در این پرونده‌ها با وثیقه آزاد شدند.

پرونده های فساد اقتصادی در یک دادگاه ویژه بررسی می شود اگر چه کارشناسان معتقدند فساد در ایران گسترده تر از آن است که دادگاه ها بتوانند تاثیری بر آن بگذارند.

ایالات متحده بارها فساد گسترده و نهادینه در ارکان حاکمیت ایران و ماجراجویی‌های خارجی رژیم این کشور را محکوم کرده و آن را از مهمترین عوامل مشکلات متعدد اقتصادی مردم ایران، برشمرده است.