سازمان بهداشت جهانی: ویروس کرونا ساختۀ دست بشر نیست

رادیو فزانسه – در پی شایعات فراوانی که پیرامون “دست‌ساز” بودن ویروس کرونا منتشر شده، سرانجام سازمان بهداشت جهانی ناچار به موضع‌گیری صریح شد و اعلام کرد که همۀ نشانه‌ها و تحقیقات موجود حاکی از آنست که این ویروس منشأ حیوانی دارد.  روز سه‌شنبه ٢١ آوریل/٢ اردیبهشت، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری تأیید کرد که “همۀ مدارک موجود نشان می‌دهد که ویروس کرونا حاصل دستکاری یا ابداع در آزمایشگاه نیست”. او گفت که منشأ حیوانی ویروس کرونا کاملاً محتمل است. اما نحوۀ سرایت ویروس به انسان هنوز معلوم نیست. به گفتۀ نمایندۀ سازمان بهداشت جهانی “روند عبور کردن ویروس از موانع طبیعی که در میان انواع (میان انسان و حیوان) وجود دارد هنوز روشن نیست”. با اینحال او تأکید کرد که بدون تردید یک نوع حیوان به عنوان ناقل و واسطه میان ویروس و انسان وجود دارد.

هفتۀ گذشته رسانه‌های آمریکایی نوشتند که احتمال دارد یک لابراتوار ویروس‌شناسی در شهر ووهان چین منشأ ویروس کرونا باشد. اما با قبول این فرض، دو شایعۀ مختلف شکل گرفت: برخی می‌گویند که ویروس کرونا در این آزمایشگاه اختراع شده است. اما برخی دیگر احتمال می‌دهند که ویروس حیوانی (طبیعی) برای انجام تحقیقات در این لابراتوار وجود داشته و سهواً از این محیط به خارج نفوذ کرده است. برخی متخصصان آمریکایی احتمال داده‌اند که یکی از کارکنان آزمایشگاه چینی به ویروس مبتلا شده و ناخواسته آن را به بیرون منتقل کرده باشد.

سه روز قبل، دونالد ترامپ گفت که دولت آمریکا مشغول تحقیق در بارۀ منشأ ویروس است و هشدار داد که اگر چین آگاهانه در شیوع اپیدمی نقشی داشته باشد، “پیامدهای این کار را خواهد دید”.

در فرانسه، منابع نزدیک به دفتر ریاست جمهوری به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که هیچ مدرک مشخصی در دست ندارند که وجود رابطه میان ویروس کرونا و لابراتوار ووهان را ثابت کند.

آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان با همکاری فرانسه تأسیس شده است.