ظریف می گوید عکس دیدار خامنه‌ای و اسد دیگر «اعتباری» برای او «درجهان» نگذاشته است

صدای آمریکا

در حالی استعفای محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران خبرساز شده که او به صورت تلویحی دلیل استعفای خود را واکنشی به حضور نداشتن در دیدار آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و حضور قاسم سلیمانی در این دیدار اعلام کرد محمدجواد ظریف دوشنبه شب پس از اعلام استعفای خود در صفحه شخصی اینستاگرامش در پیامکی به پایگاه خبری انتخاب گفت که «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز(دوشنبه) دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»
 بشار اسد در یک برنامه از پیش اعلام نشده روز دوشنبه ۶ اسفند، با آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار و گفت و گو کرد و از سوی او به گرمی مورد استقبال قرار گرفت اما محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران دراین دیدار حضور نداشت.

جمهوری اسلامی از زمان بحران سوریه حامی بشار اسد است. ایالات متحده بارها جمهوری اسلامی را به فعالیت های بی ثبات کننده در خاورمیانه از جمله حضور در سوریه متهم کرده است.

استعفای ظریف تا این لحظه از سوی حسن روحانی رئیس جمهور ایران مورد پذیرش قرار نگرفته است با این حال کناره‌گیری او از وزارت خارجه ایران واکنش‌های بین المللی بسیاری را در پی داشته است.

از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به خبرهای استعفای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در یک پیام توئیتری نوشت که «ظریف و حسن روحانی، فقط ویترین مافیای فاسد دینی هستند. ما می‌دانیم که این خامنه‌ای است که تصمیم‌های نهایی را می‌گیرد.»